Chocolatechip cookies

Igår bakade jag kakor. Jag var så himla sugen på chocolate chip cookies, så jag letade upp ett recept och hittade det här, som jag lånade. Jag gjorde dock halva satsen och det blev ca 20 kakor, om inte några fler. Jättegoda blev dom också! Dom här kakorna blir dock lite mer "hårda", vill man ha kakor som mer liknar sevenelevens kakor så är det här receptet bättre: Sega chocolatechip cookies.

150g smör
1 1/4 dl brun farin
1 ägg
1½ tsk vanillinsocker
1 rågad dl socker
3.75 dl vetemjöl
½ tsk salt
½ tsk bikarbonat
2-3 msk kakao
100 g choklad

Börja med att smälta smöret. Vispa sedan ihop farin, ägg och vaniljsocker. Häll i det smälta smöret och blanda ordentligt. Tillsätt sedan resten av ingredienserna, utom chokladen, och blanda tills det blir en tjock massa. Hacka chokladen grovt och blanda i den. Rulla degen i kulor, eventuellt rulla degen till en tjock rulle och skär skivor, och lägg på plåt med bakplåtspapper. Platta ut kulorna lite lätt. Grädda i ugn i 175 grader ca 10minuter. Klart! Kakorna kommer vara lite uppsvällda direkt när dom kommer ur ugnen, men blir platta när dom svalnat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0