Recept Macaroner

Receptet har jag lånat från mytartelette.
Ingredienser
120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g fint malen mandel (mal lite extra för det blir mindre när man siktar)
150g florsocker
Till sockerlag:
150g socker
50g vatten
Jag brukar börja med att väga upp allt innan jag börjar baka. Det blir lite behändigare sen då.
Börja med att skålla mandlarna så att skalet försvinner. Mal dom sedan i en mandelkvarn. Sikta mandeln så att alla stora bitar försvinner. Se till så att det blir 150g.
Blanda siktat florsocker och mandel i en skål.
Vispa upp 60g äggvita till ett mjukt skum. Tällsätt 35g socker under tiden som du fortsätter vispa.
Koka upp sockerlagen. Blanda socker och vatten i en kastrull. Koka upp och koka tills temperaturen når 118 grader, det är alltså himla bra att ha en termometer till hands här!
Häll sedan försiktigt sockerlagen i dom uppvispade äggvitorna under vispning på låg fart. Öka sedan till medium-hög fart och vispa tills marängen svalnat helt (10-15min)
Blanda dom resterande 60g äggvita med mandeln och florsockret. Nu blev min smet lite brun för jag hade lite kanel i. Annars är det smart att färga den här smeten om du vill ha färg på macaronerna sen.
Vänd sedan i marängen i mandelblandningen. Mixa ihop till en trögflytande smet, var försiktig så att du inte blandar för mycket. Fast inte för lite heller, det kan vara lite trixigt, men det brukar oftast bli bra.
Spritsa sedan ut smeten på en plåt. Typ en femkronas storlek brukar vara är lagom.
Grädda sedan i 160 grader i 10-15 minuter. Kakorna ska inte få färg, utan när dom släpper från bakåplåtspappret (eller sånt i typ plast, kommer inte ihåg vad det heter, men det funkar bättre än bakplåtspapper tycker jag i alla fall) brukar dom vara klara.

Sedan är det bara att göra valfri fyllning. Jag gjorde vitchokladtryffel smaksatt med pepperkaka första advent i ära! Så här gör man den:

Ingredienser:
130g vitchoklad
ca 0.75dl grädde
ca 2-3 tsk pepparkakskrydda

Koka upp grädden. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt den hackade chokladen och krydda. Ställ kallt en stund så att det blir en fastare konsistens. Spritsa sedan på hälften av kakorna och sätt dom andra som lock.
Ja, tryffeln går ju att smaksätta och färga hur man vill. Ta bara bort pepparkakskryddan och tillsätt något annat!

Och violá! massor av smarriga macaroner att njuta av!

Kommentarer
Postat av: louise

tack!!!!!!! bäst!!!!!! det här ska jag prova någon gång :D

2010-11-28 @ 15:40:25
Postat av: Monica

Behöver du någon som ska provsmaka allt gott du gör? Jag anmäler mig!

2010-11-28 @ 18:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0