Chokladmuffins med vitchoklad och jordnötssmör

Ca 12 muffins
150g smör
2dl socker
2 ägg
1tsk vaniljsocker
½dl mjölk
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
2msk kakao
50g vit choklad

Vispa smör och socker poröst. Rör i äggen ett i taget. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl, siktad kakao och bakpulver i en skål och rör i smeten försiktigt. Hacka den vita chokladen och tillsätt. Gör sedan jordnötssmörsfyllningen:

Jordnötssmörfyllning
Jordnötssmör
Smör (flytande margarin eller smält smör)
Sirap
Salt

Jag mätte inte upp utan tog lite av varje. Det ska bara vara lite smör och sirap, så att jordnöttsmöret blir lite lösare och inte så "torrt". Saltet är också efter smak, jag tycker att det är gott när det är lite saltsött.

Först klickade jag ut lite smet i formarna, sen en klick jordnötssmör och sen lite smet över. Så att jordnötssmöret blev inbakat i muffinsen. Sen gräddade jag i 200 grader i ca 15 minuter. Och det är viktigt att man inte gräddar för länge för då blir muffensen bara torra och tråkiga.

Resultatet av det här blev helt sjukt gott!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0