Kolapaj

God kväll!

Jag har precis bakat klart en kolapaj, som nu bara ska stelna och sedan smakas. Jag hittade receptet här, första bidraget i nyårstävlingen, men gjorde en annan pajbotten som brukar bli fantastiskt god. 

Botten
150g smör
3dl mjöl
1dl socker
1tsk bakpulver

Smält smöret. Blanda med mjöl, socker och bakpulver. Tryck ut i en pajform. Grädda i 200 grader i ca 10-15 minuter. Skalet ska bli gyllenbrunt.

Fyllning
1½ dl grädde
1 dl farinsocker
½ dl socker
1½ dl mörk sirap
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
125g smör

Blanda alla ingredienser utom smör i en kastrull. Värm upp under omrörning. Koka sedan i ca 12 minuter, eller tills smeten klarar kulprovet. Min hade uppnått 123 grader efter ganska exakt 12 minuter och det borde bli lagom. Tillsätt sedan smöret och blanda till en slät smet. Häll sedan fyllningen i skalet och låt stelna i ca 2 timmar.

Enligt min pappa så var pajen "sjukt god" och "bland det godaste jag ätit", och både mamma och bror tyckte att den var smarrig. Nästa gång tror jag nog att jag tar bort kakaon för att få mer kolasmak, nu smakade den ganska mycket chokladkola. Men det var absolut inte sista gången jag gjorde den!

Kommentarer
Postat av: louise

den där ser helt overkligt god ut

2011-02-05 @ 10:38:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0