Bonbon cookies recept

Nu är jag färdig och kakorna blev goda! I det receptet jag använde skulle det bara vara mandelmassa i, men jag tog mina vita chokladlinser med jordgubb och apelsin smak, packade in dom i mandelmassa och sen i kakdegen. Gjorde bara halva grundreceptet också, för annars hade det blivit himla många! Så på det här receptet blir det ca 40-45 stycken. Och sen är det lite konstiga vikter på ingredienserna men det är bara för att jag omvandlade från oz och cups till gram.


Recept ca 40st:
192g vetemjöl
113g rumstempererat smör eller margarin
42g florsocker
30g mjölk
½tsk vaniljsocker
Ev mandelmassa, choklad eller vad man nu känner för att ha inuti kakorna.

Börja med att sätta ugnen på 190 grader. Blanda sedan alla ingredienser, ja utom mandelmassan eller vad man nu ska ha i mitten, till en deg.

Sen kan man färga degen om man vill. Jag delade upp den i två delar, den ena blev rosa och den andra orange.

Så här ser chokladlinserna ut förresten. Dom rosa smakar jordgubb och dom orangea apelsin. Jag tog två linser och bakade in i marsipan. Sen ska man linda in fyllningen man valt i kakdeg och forma till en boll.

 

Så här såg det ut innan gräddning.

Sen ska dom gräddas i 10-12 minuter, undersidan av kakorna ska vara gyllenbruna när dom är klara. Låt sedan kakorna svalna helt innan du har på frosting, det tar ca 30 minuter.

För vaniljfrosting:

128g florsocker

1½tsk mjölk

1tsk vaniljsocker

 

För chokladfrosting:

128g florsocker

2tsk mjölk

40g smält choklad som svalnat

1tsk vaniljsocker

Blanda ihop alla ingredienser. Tillsätt extra mjölk om det behövs.

Sen är det bara att smeta på! Till dom med apelsin i gjorde jag chokladfrostingen och till dom med jordgubb gjorde jag vanilj. Sen hade jag på lite strössel och sånt för det brukar ju liva upp!


Kommentarer
Postat av: Ida, Bad bake day

Nu gick det kommentera! Vad fina de ser ut, din bonbons. Kanske ska testa igen ikväll!

Har du precis startat din blogg, såg ingen längre historik? Ha det fint!

2010-12-01 @ 20:42:27
URL: http://www.badbakeday.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0