Citronmarängpaj

Den här pajen gjorde jag som sagt förra helgen. Jag gjorde den i alluminiumformar (likadana jag använde när jag gjorde mazariner) och gjorde i portionsstorlekar istället för en stor paj. Det blev mycket lyckat! Tyvärr hann jag inte ta några bilder.

Pajskal
150g smör
3dl vetemjöl
1dl socker
1tsk bakpulver

Smält smöret. Blanda med mjöl, socker och bakpulver. Tryck ut formen/formarna. Grädda i 175 grader i ca 7 minuter. När skalet är färdiggräddat, sänk ugnen till 150 grader.

Fyllning
2 citroner rivet skal + saft (ca 1 och 1/4 dl)
1dl pressad apelsinsaft
1dl vatten
2 ½msk maizena majsstärkelse
1dl socker
75g smör
3 äggulor (spara vitorna till marängen)
1 ägg

Tvätta citrusfrukterna noga. Blanda skal, citron, apelsin och vatten i en kastrull. Vispa ner maizena och socker. Koka upp under vispning. Ta bort kastrullen från värmen. Tillsätt smör och blanda ordentligt. Vispa sedan i äggen under omrörning, det är viktigt så att dom inte koagulerar. 

Maräng
4 äggvitor
2dl socker

Vispa äggvitorna + lite av sockret på låg hastighet i någon minut. Öka hastigheten och tillsätt sockret lite i taget. Vispa till ett fast skum. 

Häll den varma citronfyllningen i pajskalet. Klicka sedan marängen ovanpå. Grädda pajen i nedre delen av ugnen, 150 grader i ca 1 timme.

Låt sedan stå 2 timmar innan den skärs upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0