Skola är inte så viktigt jämt

Hej!
Idag var jag inte alls sugen på att gå i skolan, så efter lunch åkte jag hem. Köpte med mig saffran, pepparkakskrydda, mandelmassa och nya fina muffinsformar hem. Det blev pepparkaksmuffins och saffransmuffins med mandelmassa och vit apelsinchoklad.

Det var säsongspremiär för julsmaker idag! Det blev smarrigt (fast mina mattekunskaper svek mig när jag skulle dela 250 i två och trodde det var 175, hade alltså lite för mycket socker i frostingen = sockret löste sig inte helt).

Grundrecept muffins:
150g smör
2dl socker
2 ägg
1tsk vaniljsocker
½dl mjölk
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
Vispa smör och socker poröst.
Rör i äggen ett i taget. Tillsätt mjölk och vaniljsocker.
Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt sedan i smeten.
Sedan är det bara att smaksätta som man vill! Jag delade upp smeten i två skålar. I den ena tillsatte jag pepparkakskrydda och i den andra saffran.

I formarna med saffranssmet la jag mandelmassebitar och det orangea är apelsinchoklaslinser.

Pepparkaksmuffinsarna lät jag vara som dom var, för dom skulle jag ha frosting på!

Sådär ja, i och med att jag hade för mycket socker i blev det inte riktigt bra. Det blev inte snygg när jag spritsade heller. Men smaken var det inget fel på i alla fall!


Pepparkaksmuffins.
Hare bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0