Cheesecake

I söndags gjorde jag cheesecake till efterrätt. Jag använde receptet ur Bonniers kokbok, fast jag modifierade det lite.

Botten
100g digestivekex
40g smör
1½ msk socker

Sätt ugnen på 150 grader. Krossa digestivekexen till små smulor. Smält smöret och blanda med kexen och sockret. Tryck ut i botten på en smörad form med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen ca 13-15 minuter.

Fyllning
400g naturell cream cheese
100g crème fraiche
1 1/4 dl socker
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker
rivet skal av en citron
2 små ägg

Rör cream cheese mjuk och tillsätt crème fraiche. Tillsätt socker, salt, vaniljsocker och citronskal. Blanda i äggen ett i taget tills smeten är jämn. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i en timme. Lossa formens kant när kakan fortfarande är lite ljummen.

Jag tycker att kakan blev godare när den stått i kylen en liten stund. Jag gjorde en hallonsås att servera med och det blev jättegott. Då kokade jag bara hallon med lite florsocker, mixade och sen silade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0