Brownies!

Häromdagen så bakade jag brownies första gången någonsin. Jag använde mig av receptet ur Bonniers kokbok och det blev jättebra! Uteslöt dock nötterna. Sen gjorde jag en chokladkräm och bredde över. Godast blev dom när dom stått i kyl över natten!

Brownies ca 40 stycken
4 ägg
3dl socker
200g smör
200g mörk choklad
120g vetemjöl
1tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och ta bort kastrullen från plattan. Bryt chokladen i bitar och låt smälta med smöret.

Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner i ägg blandningen. Blanda i smörchokladen. Häll smeten i en ungsform täckt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Kakan ska stanna men inte vara torr innuti.

Chokladkräm
ca ½dl grädde
100g choklad
Värm upp gädden i en kastrull. Tag bort från värmen. Bryt chokladen i bitar och låt smälta med grädden. Ställ att svalna en stund, bred sedan över kakan och låt stelna i kyl. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0