Whoopie pies

Japp, nu har även jag gett mig på dessa kakor. Har sett dom i massor bloggar men bara skummat igenom, och OJ vad jag har gått miste om något. Jättesmarrigt ju. Jag gjorde hallon med creemecheasefrosting och choklad med marängsmörkräm. 

Grundereceptet är lånat härifrån:

100 g smör, rumsvarmt
1 1/4 dl socker
1 ägg, rumsvarmt
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk äkta vaniljpulver
1 tsk salt
1/2 dl mjölk

Vispa smör och socker poröst. Knäck i ägget och vispa ihop. Blanda resten av dom torr ingredienserna och blanda i smeten. Häll i mjölken och blanda försiktigt.

Spritsa ut på plåt med bakplåtspapper med rund tyll, lite större än en femkrona. Grädda i 175 grader, i nedre delen av ugnen i ca 8-10 minuter. Kakorna ska inte få någon färg, utan mjuka men färdiggräddade.

I dom som smakade hallon hade jag lite hallonessence i smeten, och dom med chokladsmak hade jag lite kakao i.

Som fyllning gjorde jag creamcheesefrosting, receptet också lånat härifrån:
2 dl vispgrädde
200g cremecheese
½ tsk vaniljsocker
ca 1 dl florsocker (ev lite mer och den inte blir tillräckligt söt)

Börja med att vispa grädden. Blanda cremecheeasen, vaniljsocker och florsocker i en bunke och blanda sedan i grädden. Blir den för lös kan man ställa in den i kylen en stund för att stelna lite. Sedan är det bara att bre på en kaka och sätta en annan över, som när man gör macroner.

Till dom med choklad gjorde jag marängsmörkräm:

2 äggvitor
125g socker
En nypa salt
125g smör, rumstempererat
Vaniljsocker

Blanda äggvitor, salt och socker i en skål. Värm över vattenbad tills sockret löst sig helt, rör under tiden så att inte äggvitan stelnar. Har man för brottom och inte låter det göra det så blir inte frostingen slät sen. Vispa sedan upp det tills marängen fått sin fulla storlek. Blanda i smör vaniljsocker och vispa tills smöret är helt i blandat.


Kommentarer
Postat av: Lisa - Sockerrus

Kul att du är nöjd med dem! :-) Går jättebra att låna om du länkar. Tack!



Ha en riktigt härlig fredag!

Lisa

2011-02-18 @ 08:26:13
URL: http://sockerrus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0